sobota, 5 lipca 2008

Jazda rowerem - zdrowiej i taniej

Jak tylko dni zrobiły się cieplejsze postanowiłem przesiąść się na rower. Lubię rower, a jeżeli przy okazji służy to zdrowiu i portfelowi to świetnie się składa. Co do tego, że służy zdrowiu to nigdy nie miałem wątpliwości, natomiast zaskoczył mnie krótki rachunek ekonomiczny, jaki zrobiłem odnośnie zaoszczędzonych wydatków na paliwo. Paliwo drożeje i w chwili pisania tego wpisu kosztuje 4,50zł. Hmm, dojeżdżając codziennie do pracy 10km, wychodzi, że przejazd kosztuje mnie ok. 4zł dziennie. Czy to dużo, chyba nie, ale przy 20 dniach daje to już 80zł. Nie jest to powód, aby od razu przesiąść się na rower, ale dla osób, które jeżdżą jest to na pewno fakt, który cieszy. Spróbujmy więc zestawić za i przeciw codziennej jazdy rowerem:

PLUSY

  1. Oszczędzasz pieniądze na bilet, paliwo, naprawy samochodowe itd.;
  2. Dbasz o zdrowie;
  3. Zaoszczędzasz czas dojazdu poprzez unikanie korków (raczej w przypadku krótkich dystansów);
  4. Możesz wykorzystać czas jazdy na słuchanie muzyki lub audio booków.
  5. Jesteś eko, nie zatruwasz środowiska i masz z tego satysfakcję.

MINUSY
  1. Musisz mieć rower;
  2. Dobrze, żebyś miał go gdzie zostawić lub przypiąć;
  3. Jeżeli nosisz codziennie garnitur w pracy, to może to przeszkadzać w jeździe; Ewentualnie pozostaje przebieranie się w pracy, ale tego nigdy nie próbowałem;
  4. Rower ma zdecydowanie mniejszy bagażnik niż samochód;
  5. Jeśli nie ma w pobliżu ścieżek rowerowych, to jazda w ruchu ulicznym może okazać się niebezpieczna.

Podsumowując, jeżeli lubisz jazdę rowerem i są okoliczności, aby skorzystać z dobrodziejstwa ścieżek rowerowych i zaoszczędzenia czasu, to czego z tego nie skorzystać.

Jazda rowerem uświadomiła mi, że samochód nie musi być wykorzystywany przy każdym wyjściu do sklepu lub pracy. Samochód jest potrzebny i oszczędza czas. Nie jest jednak jedynym środkiem transportu i w pewnych okolicznościach można go zastąpić tańszym i zdrowszym rowerem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twój komentarz.